Aksepter følelsene

Slutten på et samliv kan slippe ut en flom av følelser som sinne, sorg, angst og frykt. Noen ganger kan disse følelsene oppstå når du minst venter det og sette deg helt ut. En slik respons er normal, og over tid vil intensiteten til disse følelsene avta. I mellomtiden, vær snill mot deg selv. Forskere har funnet ut at mennesker som er vennlige og medfølende med seg selv, har lettere for å håndtere de daglige vanskeligheter ved et samlivsbrudd.

Søk hjelp

Prøv å ikke tenke på samlivsbruddet som en kamp. Søk hjelp hos en mekler som et alternativ til rettsak. Å prøve å ordne ting selv kan være frustrerende og forsterke konflikten, da problemene som bidro til skilsmissen din sannsynligvis vil dukke opp igjen under skilsmisseforhandlingene. Forskning viser at mekling kan være gunstig for emosjonell tilfredshet, slektskapsforhold og barns behov.

Å sitte og snakke med din partner som snart er eks kan være det siste du vil gjøre, men samarbeid og kommunikasjon gjør bruddet sunnere for alle involverte. Å snakke gjennom ting med en nøytral og objektiv part som VIVON, kan hjelpe deg med å ta gode beslutninger med et minimum av konflikt.

Lag en plan

Det kan være vanskelig å huske viktige detaljer når følelsene tar av. Velg en tid når du føler deg rolig til å skrive ned alle punktene du vil diskutere. Når du setter deg ned med partneren din som snart blir eks, bruker du listen som din guide. Å ha et «manus» å jobbe fra kan ta litt av følelsene ut av kommunikasjonen ansikt til ansikt. Hvis personlige diskusjoner fremdeles er for vanskelige, kan du vurdere å håndtere noen av detaljene via e-post.

Vi i VIVON kan hjelpe deg med denne prosessen. Gjøre deg klar til møtet og samtalen med den du skal skilles fra.